ЧМР: Всичко, което трябва да знаете за международния превоз на стоки

ЧМР: Всичко, което трябва да знаете за международния превоз на стоки

Какво е ЧМР?

ЧМР (CMR) е международна конвенция, която регулира договорите за автомобилен превоз на стоки между различни държави. Въведена през 1956 г. и приложима в България от 1978 г., тази конвенция стандартизира правата и отговорностите на страните в международния транспорт, включително превозвачи, изпращачи и получатели. Свали ЧМР Конвенция

Този документ служи и като доказателство за изпълнението на доставката. ЧМР товарителницата е важна част от логистичния процес, тъй като удостоверява, че стоката е била приета за превоз и доставена в крайната дестинация.

Основни принципи на ЧМР

ЧМР конвенцията урежда следните ключови въпроси:

  • Приложение на конвенцията в международния транспорт.
  • Отговорност на превозвача за сигурността на товара.
  • Регулиране на договорите между страните.
  • Искове и претенции, свързани с неизпълнение на договора.
  • Условия при комбиниран транспорт, когато стоката преминава през няколко транспортни средства (автомобили, влакове, кораби и самолети).

Конвенцията се прилага за всички платени автомобилни превози на стоки между две различни държави, като поне едната трябва да е подписала конвенцията.

Кога ЧМР не се прилага?

ЧМР не важи в следните случаи:

  • При специални международни споразумения.
  • При превоз на тленни останки.
  • При транспорт на лични вещи и мебели при преместване.

Възможни са и специални договорености между страните по време на превоза, ако маршрутът е изцяло в рамките на една държава или подлежи на други споразумения.

ЧМР при комбиниран транспорт

ЧМР не се ограничава само до автомобилния транспорт. Конвенцията важи и когато стоките се превозват по море, въздух или железопътен транспорт, стига стоката да не бъде разтоварвана по време на превоза. При възникнали щети или загуби по време на превоз с друг вид транспорт, отговорността на превозвача се урежда според съответните транспортни регулации. Ако такива регулации липсват, ЧМР конвенцията определя отговорността.

Кой носи отговорност при ЧМР?

ЧМР представлява договор между три страни – изпращача, превозвача и получателя. Тези страни имат различни отговорности:

  • Превозвачъте най-силно обвързан с отговорността за товара. От момента на приемане на стоката до нейното доставяне, той отговаря за цялостната или частична загуба на стоката, както и за евентуалното ѝ забавяне.
  • Изпращачът отговаря за точността на информацията в документите и за правилната опаковка на стоката.
  • Получателят носи отговорност за потвърждаване на приемането на стоката и евентуални рекламации при забелязани щети.

Превозвачът е освободен от отговорност, ако щетите са причинени от действия на правоимащите лица (изпращач или получател), присъщ недостатък на стоката или непреодолими обстоятелства (форсмажор).

Попълване на ЧМР

Документът ЧМР се изготвя и подписва обикновено от превозвача, но изпращачът носи отговорност за точността на предоставената информация. ЧМР товарителницата има комплект от седем части с идентичен номер и се състои от три основни екземпляра:

  • Червен оригинал – за изпращача.
  • Син екземпляр – за получателя.
  • Зелен екземпляр – за превозвача.

Останалите четири части са копия и се използват за справки при преминаване през граници или други процедури.

Какво съдържа ЧМР?

В ЧМР товарителницата има 24 графи, които се попълват по следния начин:

  1. Данни за изпращача (име, адрес).
  2. Данни за получателя (име, адрес).
  3. Място на разтоварване.
  4. Място на товарене.
  5. Придружаващи документи (карнет TIR, разрешения и сертификати). 6-12. Информация за товара (вид, тегло, обем).
  6. Инструкции от изпращача (специални указания за опасни товари). 14-15. Плащане и наложен платеж (ако има такъв). 16-24. Данни за превозвача, включително резервации, допълнителни споразумения и подписи.

Право на разпореждане с товара

Изпращачът има право да промени инструкциите за доставката на стоката, докато тя все още не е предадена на получателя. Това може да включва промяна на мястото на доставка или дори на самия получател. След като товарът бъде доставен или вторият екземпляр на ЧМР бъде предаден на получателя, това право автоматично изчезва.

Забавяне на доставката и обезщетения

Доставката трябва да бъде извършена в уговорения срок, ако такъв е посочен. Ако не е уговорен, превозвачът трябва да достави стоката за разумен период от време, обикновено приети за този вид транспорт. В случай на забавяне, стоката се счита за изгубена, ако не е доставена до 30 дни след уговорения срок, или 60 дни, ако такъв не е уговорен.

Отговорността на превозвача е ограничена и не може да надвишава определена сума за всеки килограм липсващ товар, освен ако не е договорено друго.

Рекламации и искове

Получателят има право да направи рекламация в момента на получаване на стоката или до 7 дни, ако щетите не са видими веднага. Исковете за обезщетения трябва да бъдат предявени в срок от една година, а при измама или сериозни грешки – до три години.

Как да решите спорове?

ЧМР конвенцията дава възможност страните по договора да се договорят за компетентен съд, който ще разглежда споровете. Възможно е спорът да се разгледа и в съда на държавата, където е седалището на една от страните, или мястото на приемане или доставка на стоката.

Регресен иск

Ако един превозвач изплати обезщетение за щети, той има право да предяви иск за възстановяване на сумата от другите превозвачи, които са участвали в транспортирането. Превозвачът, чиято вина е причинила щетата, трябва да поеме цялата отговорност.


Тази информация е предназначена да ви помогне по-добре да разберете процесите и правата, свързани с международния автомобилен превоз на стоки. Ако имате нужда от допълнителни консултации или съдействие в транспорта, екипът на Cargo1.bg е винаги на разположение да ви помогне.

За всички Ваши въпроси

Оставете вашият телефон и ние ще се свържем с вас!


viber

или

ни пишете по Viber на +359 877 761000

viber